Тијана Продановић: Немамо још увек модерно образовање, већ процес транзиције

У разговору са Тијаном Продановић сазнај шта о образовању има да каже неко ко образује младе у Србији и шта нам то доносе наука и нова технолошка открића.

Тијана Продановић

Тијана Продановић у свом кабинету на Природно-математичком факултету

Тијана Продановић се бави астрофизиком, наставом, науком и популаризацијом науке. Дипломирала је на Математичком факултету у Београду, а мастерске и докторске студије завршила је у Америци. Упркос успешном искуству и раду у америчком образовном систему, вратила се у Србију и сада ради на Природно – математичком факултету у Новом Саду. Иако је, како сама каже, наш образовни систем вечита борба, све то вреди уколико успе нешто да промени. Она је програмски директор Фестивала науке, један од организатора Ноћи истраживача, учесник или организатор разноразних других дешавања, семинара и предавања која се тичу науке.

Астрофизика, најпростије речено, открива како ствари функционишу у свемиру, а ми за тебе откривамо шта она мисли о образовању и какве то промене она доноси.

Колико је образовање важно за развој једне државе и њених становника?

Oбразовање je круцијално за развој једне државе. То доказују и примери економски развијених држава, односно то колико улажу у образовање и какав је њихов образовни систем. Не можемо очекивати да прво држава ојача, па да онда улажемо у образовање. Требало би да имамо квалитетно образовање које производи  квалитетно друштво које има ставове и може да доноси важне одлуке. Изненађена сам падом квалитета образовања у Србији, што је вероватно проузроковано нашом турбулентном историјом. Али, то није само тако код нас.  Радим са студентима из целог света на међународном мастер програму и наши студенти не каскају пуно за њима.

 

Као неко ко је био и још увек јесте део америчког и српског образовања, да ли можете уопште поредити два тако различита образовна система?

Тијана Продановић

Тијана у разговору са нашом новинарком Данијелом Шиловановић

То су два супротна екстрема. Код њих има сувише слободе,а код нас је строго усмерено. Нпр. када сам била на докторским студијама, неке колеге нису имале пуно предмета саме физике до тада, што је потпуно шокантно јер су физика и математика алат у овој струци. Они нису сигурни шта им је главна професија до треће године, али с друге стране, лагано скупљају то своје знање и уколико пожеле могу да слушају било који предмет на њиховом факултету. Њихови професори су ту да науче и олакшају студентима, што вероватно и доводи до тога да њихови студенти више питају. Студенти стално оцењују професоре и то их тера да буду све бољи. Гледала сам да из њиховог система покупим оно најбоље и најважније, пре свега начин предавања.

Шта је то иновативно и неконвенционално на Вашим предавањима?

Трудим се да направим опуштенију атмосферу, да не губим време на формалности, да настава буде довољно занимљива и да студенти схвате да им је корисније да дођу на предавања и нешто науче. Да стално питају и да је нормално да не знају, а да некад ни ја не знам. Гледам да награђујем труд. Уколико је уложен труд и ако су одрађене све предиспитне обавезе, може се положити испит и само тим путем. Највећи научници и најбољи професори које сам упознала су су они најскромнији који нису патили од било какве формалности и сличних ствари.

Да ли је тешко представити и популаризовати физику?

Физика је наука о природи, свуда је око нас. Зато се може лако представити и демонстрирати свима. Клинце увек занимају приче о свемиру. Али, веома је битно како све то причате. Трудим се да свој ентузијазам пренесем на њих.

Тијана Продановић

Тијана иза себе има богато искуство у земљи и иностранству

Које су предности савременог образовања?

Предности су доступност информација и мобилност. Али, мислим да код нас, као и у већем делу света, образовни систем јако каска за техничким и технолошким развитком друштва. Као да друштво још није нашло прави начин да се избори са свим тим. Нисмо још у добу модерног образовања, више смо у транзицији. Овај систем више тетоши студенте и они се мање боре за квалитет, као да желе неко инстант знање.

Како примена мултимедијске, интерактивне технологије и пре свега, интернета, утиче на образовни процес?

Утиче све више. Нове технологије отварају многобројне могућности, али морамо их знати користити. Данас је на дохват руке све у сваком могућем облику. Само је потребно да желите. Стручне књиге, интерактивни Тијана Продановићсадржај, видео-снимци, онлајн курсеви. Али, са друге стране, све је то довело до невероватне продукције садржаја на интернету што доводи до проблема контроле тих свакојаких садржаја. Нестручни људи пишу садржаје које људи читају као нешто веродостојно. Због тога долази, између осталог, и до експанзија теорија завера. Научна заједница је у мањини и не може да генерише толико садржаја на интернету. Морате да разликујете добру информацију од лоше. Одговори јесу на интернету, али морате их наћи. Или морате да имате неко предзнање, што подразумева образовање из те области, или да вам неко каже шта је поуздан садржај или морате да имате јако развијено критичко мишљење. Требало би у основне школе увести интернет писменост и критичко размишљање и то повезати.

Порука младима:

Имајте идеју, план и радите ствари које вас интересују. Оцене јесу битне, али најбитније је знање. Треба желети нешто научити, а не само одрадити своје обавезе.

 

Данијела Шиловановић

Фотографија: Марија Ердељи

Facebook Comments